A Portfolio Investment Day konferencia panelbeszélgetései során számos izgalmas témát érintettek a megívott vezetők és szakértők: többek között terítékre került, hogy a jelenlegi bizonytalan gazdasági környezetben mikbe érdemes (és nem érdemes) befektetni, de arról is szó volt, hogy a magyar vállalkozói szféra hogyan éli meg a fokozódó vámháborút.
Orbók Ilona, a BDO Magyarország tulajdonos-ügyvezetője elmondta, hogy a luxusipari cégek hosszú távon nézve válságállóak. A 2008-as, vagy a Covidhoz hasonló időszakokban az árfolyamesést egy óriási visszapattanás követte, és az áprilisi mélyponttól is láthattunk egy felpattanást, egyes cégek pedig már le is dolgozták a nagy esést.
Az iparág kilátásait azonban átírta a vámháború, az év elején várt 3-5 százalékos növekedés után már 2-3 százalékos átlagos csökkenésre számítanak az idei évre vonatkozóan az iparágban.
A nagyon vagyonos magánszemélyeket célzó márkák, mint a Hermés, a Lous Voutton, vagy a Dior sokkal válságállóbbnak bizonyulnak, mivel ők egy felsőbb réteget céloznak meg, nem céljuk, hogy bárki náluk vásároljon.
Elmondta, hogy a Prada a legnagyobb nyertese a vámháborúnak, ugyanis a cég képes volt 200 millió dollárt lealkudni, és végül 1,3 milliárd dollárért megvenni a Versacce márkát az amerikai tulajdonosától.
A Hermés trükkjéről is beszélt, melyet a korlátozott hozzáférésben kell keresni. Ennek kapcsán előkerült a Birkin táska is, mint a luxusipar egyik legáhítottabb terméke, melyért nagyon hosszú várólisták alakulnak ki.
A Ferrariról is szó esett, iparági pletykák szerint ugyanis a cég egyik kisebbségi tulajdonosa egy dél-afrikai kertészre hagyhatja vállalatban lévő 5 százalékos részesedését, ez pedig hatással lehet az árfolyamra.
A várólistás termékek mindig is drágábbak a másodlagos piacon, ezzel kapcsolatban Orbók Ilona azt is elmondta, hogy mely luxustermékek lehetnek jó befektetések.
Végezetül előkerült a luxusipar egyik legnagyobb botránya is, amely egy fake news. TikTok videókon keresztül ugyanis megkérdőjeleződött a márkák „Made in Europe” elkészítése, ennek kapcsán arra hívta fel a figyelmet, hogy Ázsia nincs teljesen kizárva az értékláncból.
Az ázsiai luxusmárkák kialakulásáról, a klasszikus luxusréteg potenciális elfordulásáról is szó esett, a származási hely azonban a luxusiparban alapvető, a márkák 70 százaléka európai, Orbók Ilona nem gondolja, hogy a gyártás át tudna helyeződni Amerikába vagy Ázsiába.
A konferenciáról készült összefoglaló cikk elolvasható a portfolio.hu-n: Megszólalt a szakértő: hónapokon belül 30 ezer forint lesz az OTP – Portfolio.hu